"Recordings of Gluck's 'Iphigénie en Tauride' run the stylistic gamut. And while, say, the full-blooded, almost Verdian, productions starring Maria Callas in the 1950s would never be confused with the more scholarly efforts from recent years, they are inarguably aspects of the same piece. John Eliot Gardiner's 1985 recording, starring Diana Montague, John Aler, and Thomas Allen, represents an extremely elegant approach - one that keeps an even keel, but which bubbles with an understated dramatic tension, most notably in the orchestra. It certainly represents one valid interpretation of Gluck's reformist ideals, maintaining a uniformity of expression that prevents individual moments from distracting from the overall effect of the piece.
"Gardiner's unique touch is most audible in the orchestra and the ensembles. He brings articulations out of the strings especially that add incredible depth to Gluck's instrumental storytelling, and the women's chorus, here playing priestesses of the goddess Diana, delivers a crystalline, tonally pure performance. As the heroine, Diana Montegue sings clearly and capably, but she surrenders center stage to her more vocally assertive costars. Aler's tightly focused, somewhat throaty tenor is a good match for the role of Pylades, making the most of his more lyrical moments. Thomas Allen makes short work of the tricky-high 'Dieux quit me poursuivez', and then delivers an almost eerily peaceful 'Le calme rentre dans mon coeur' over Gardiner's pulsing strings. Although he sounds more distant than the other singers, he still manages to steal the show.
"If the recording has one persistent flaw, it is the too-distant-by-half focus of the voices, which don't quite cut the way they should. They lack punch. But overall this is a strong choice as a first or primary recording of Iphigénie." (Review by Allen Schrott for AllMusic. See here.)
Performers: Orchestre de l'Opéra de Lyon, Monteverdi Choir, John Eliot Gardiner, Diana Montague, Thomas Allen, John Aler, René Massis, Nancy Argenta, Sophie Boulin, Colette Alliot-Lugaz, Danielle Borst, René Schirrer, Jane Armstrong, Suzanne Flowers, Carol Hall, Lucinda Houghton, Nicola Jenkin, Jean Knibbs, Rachel Platt, Mary Seers
1.1. Acte I, Scène I: 'Grands Dieux! Soyez-nous Secourables'
1.2. Acte I, Scène I: 'Iphigénie, Ô Ciel!'
1.3. Acte I, Scène I: 'Ô Toi Qui Prolongeas Mes Jours'
1.4. Acte I, Scène II: 'Dieux! Le Malheur En Tous Lieux Suit Mes Pas'
1.5. Acte I, Scène III: 'Les Dieux Apaisent Leur Courroux'
1.6. Acte I, Scène IV: Ballet/Scène V: 'Il Nous Fallait Du Sang'
1.7. Acte II, Scène I: 'Quel Silence Effrayant!'
1.8. Acte II, Scène I: 'Dieux Qui Me Poursuivez'
1.9. Acte II, Scène I: 'Unis Dès La Plus Tendre Enfance'
1.10. Acte II, Scène II: 'Etrangers Malheureux'
1.11. Acte II, Scène III: 'Le Calme Rentre Dans Mon Cœur'
1.12. Acte II, Scène IV: 'Vengeons Et La Nature Et Les Dieux'
1.13. Acte II, Scène V: 'Je Vois Toute L’horreur'/Scène VI: 'Patrie Infortunée'
1.14. Acte II, Scène VI: 'Ô Malheureuse Iphigénie!'
1.15. Acte II, Scène VI: 'Honorez Avec Moi Ce Héros'
2.1. Acte III, Scène I: 'Je Cède À Vos Désirs'/Scène II: 'Voici Ces Captifs Malheureux'/Scène III: 'Ô Joie Inattendue!'
2.2. Acte III, Scène IV: 'Je Pourrais Du Tyran Tromper La Barbarie'
2.3. Acte III, Scène IV: 'Et Tu Prétends Encore Que Tu M’aimes'
2.4. Acte III, Scène IV: 'Ah! Mon Ami, J’implore Ta Pitié!'
2.5. Acte III, Scène V: 'Malgré Toi, Je Saurai T'arracher Au Trépas!'/Scène VI: 'Puisque Le Ciel À Vos Jours S'intéresse'
2.6. Acte III, Scène VII: 'Divinité Des Grands Âmes'
2.7. Acte IV, Scène I: 'Non, Cet Affreux Devoir'
2.8. Acte IV, Scène II: 'Ô Diane Sois-nous Propice'
2.9. Acte IV, Scène II: 'Chaste Fille De Latone'
2.10. Acte IV, Scène II: 'Quel Moment! Dieux Puissants'/Scène III: 'Tremblez! Tremblez!'
2.11. Acte IV, Scène IV: 'De Tes Forfaits La Trame Est Découverte'/Scène V: 'C'est À Toi De Mourir!'/Scène VI: 'Arrêtez! Écoutez Mes Décrets Éternels'
2.12. Acte IV, Scène VII: 'Ta Sœur! Qu’ai-je Entendu?'
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